Протестантизм і Православ`я (короткий опис)
Протестантизм
Протестантизм - один із напрямів у християнстві, що виник у періоди реформації
(XVI-ХIХ століть). Віровчення протестантизму ґрунтується на двох основних
положеннях: sola fide (<тiльки
віра>> ) i sola scriptura («тільки Писання»). Спільноти протестантів
національного чи локального характеру є в усьому світі, чисельність деяких
сягає десятків мільйонів віруючих. Єдиного центру протестантизму не існує,
протестантські помісні церкви об'єднані в регіональні організації, які своєю
чергою формують всесвітні об'єднання церков.
Протестанти (баптисти, адвентисти, п'ятидесятники та iн.) вiд
кидають Святі Таїнства, окрім Хрещення, а також Святу Літургію, Церковну
традицію, пошанування Святих. Однак деякі релігійні течії, що вийшли з
протестантизму ідентифікують себе як християнські (мормони, моністи, Свідки
Єгови), проте не визнаються такими через розходження у розумінні основоположних
християнських доктрин (Догмат про Пресвяту Трійцю)
Причини виникнення
протестантизму:
· Капіталістичні
суспільні відносини
· Нові
продуктивні сили вступили у суперечність з феодальними суспільними відносинами
· Первісне
нагромадження капіталу
·
Протестантизм
- це гілка католицької Церкви. Головним чином протестантизм поширений в країнах
Західної і Північної Європи, Північної Америки.
Засновники:
Мартін
Лютер
(1483 - 1548 pp.)
Жан
Кальвін
(1509
- 1564 pp.)
Ульріх
Цвінглі
(1484
- 1531 pp.)
Основні ідеї:
· Головне
спасіння віруючого, а не соціальний порядок на землі.
· Відмовитися
від себе заради Бога.
· Віра
без діл — мертва.
· Духовне
відродження людини відбувається через покаяння і страждання
·
ХАРАКТЕРНІ РИСИ ПРОТЕСТАНТИЗМУ
·
Cтворення національної, простої та дешевої
церкви
·
Заперечується віра в догмат про чистилище,
відкидається культ ангелів, святих, поклоніння мощам, іконам
·
Число таїнств скорочено до двох — хрещення
і причастя
·
Богослужіння проводиться національною
мовою
·
Основою віровчення є Біблія, особливо
Новий Завіт.
·
Допускається довільне тлумачення віруючими
Біблії. Наголос робиться на особистій глибокій вірі як засобу спасіння душі
·
Визнання зверхність державної влади
·
ПРОТЕСТАНТИЗМ
- один із напрямів християнства, який базується на принципах оновлення
релігійно – церковного життя
ЛЮТЕРАНСТВО
· Право
кожної хрещеної людини на проповідь
· Заперечення
особливого статусу духівництва у житті віруючих
· Абсолютний
авторитет Біблії –Новий Заповіт: Євангеліє від Івана, послання Павла
· Заперечення
верховенства Папи, культу святих і Богоматері, відмова від пишних богослужінь,
поклоніння іконам, мощам
· Із
7-ми таїнств визнається хрещення і причащання
·
КАЛЬВІНІЗМ
· Основний
принцип – фаталізм – доля людини у божественної волі
· Відмова
від вищих церковних органів
· Абсолютний
авторитет Біблії –Старий Заповіт. Заперечення Священного Переказу
· Заохочення
підприємницької діяльності, прагнення до покращення матеріального становища,
успішної кар’єри, як ознаки обраності. Обрані приречені на успіх і порятунок,
знедолені на вічні муки.
· Влада
повинна виконувати постанови церкви
АНГЛІКАНСЬКА ЦЕРКВА
· Визнання
рішень перших 7-ми Соборів
· Суттєве
піднесення особистої віри
· 39
статей ”Книги загальних молитв”
· Державна
церква в Великобританії
· Збереження
старої католицької меси
· Голова
церкви – англійський король. Примас – архієпископ Кентерберійський
·
До
протестантських Церков відносяться: п’ятидесятники,
євангелісти, конгрегаціоналісти, баптисти, анабаптисти, меноніти,
пресвітеріани, квакери, адвентисти, ейкуменісти, Англіканська Церква,
методисти, Армія спасіння, мормони, унітарії і т.д.
Православ`я
Православ'я - одне з основних
напрямів християнства, історично сформувалось як його східна гілка.
·
Головним
чином поширена в країнах Східної Європи, Близького Сходу, на Балканах.
·
Назва "православ'я" (від грецького слова
"ортодоксія"), що дослівно означає правильно і незмінно славити Ісуса
Христа, вперше зустрічається в християнських писаннях II ст. Богословські
основи православ'я сформувались у Візантії у IV - XI ст.
·
Основою віровчення признані Святе Письмо (Біблія) та
Священне Передання (рішення семи Вселенських соборів у IV -VIII ст., а також
праці видатних церковних учитeлів, таких як Атанасій Олександрійський, Василій
Великий, Григорій Богослов, Іван Золотоустий, Іван Дамаскин).
·
У
Символі віри, прийнятому на Нікейському
та Константинопольському вселенських Соборах ці основні віровчення
сформульовані в 12 частинах. Філософською основою православ’я є принцип
теоцентризм - Бог у Пресвятій Трійці є центром усього.
· Важливе
місце в православ'ї займають - Таїнства, під час яких на віруючих, за вченням Церкви,
сходить Божа благодать.
· Церква
признає сім Таїнств: Хрещення, Миропомазання, Покаяння, Євхаристія(Святе
Причастя), таїнство Священства, Подружжя, Єлеопомазання (соборування) або
помазання хворого єлеєм, що зцілює від недуги.
· Велике
значення в православ'ї надається святам і постам.
· Центр
культу - храм.
·
Три
ступені священства
· диякон
· священик
(отець, протоієрей, благочинний)
· єпископ
(Архієпископ, Митрополит, Патріарх)
·
Теперішнім
Главою всієї православної Церкви є Патріарх Варфоломій І,
270 наступник апостола Андрія.
Центром всієї
православної Церкви є м. Cтамбул (Константинополь) з його невеличкою територією
Фанара. Має приблизно 250 млн. вірних
У процесі відокремлення
патріархій і митрополій, утворення незалежних національних держав, прагнення православних
громад до самоуправління, сформувалися такі самостійні Церкви: Константинопольська,
Олександрійська, Єрусалимська, Антіохійська, Кіпрська, Грузинська, Албанська,
Сербська, Елладська, Болгарська, Російська, Румунська.
Автокефальні православні Церкви є також на
території Чехії, Словакії, Польщі, США, Білорусії та Україні.
Догматичні
відмінності
· Розуміння
сходження Духу Святого. Якщо православні твердять, що він сходить лише від
Бога-Отця, то католики вважають, що він сходить також і від Бога-Сина.
· Окрім
раю і пекла у католиків є вчення про чистилище, куди душа попадає відразу після
смерті людини. У православних митарства
(20 митарств Теодори)
· За
земні гріхи можна відкупитися, придбавши необхідну кількість індульгенцій.
Такого у вченні православних немає.
(такого вже немає)
· Особливе
місце в католицизмі займає вшанування Богородиці. Окрім догмату про вільність
від першородного гріха Діви Марії через Непорочне її Зачаття (1854 р.) важливим
є прийнятий католиками догмат про тілесне Вознесіння Богородиці на небо (1950
р.). У зв’язку з цим у католицизмі сформувався спеціальний напрям теології –
Маріологія.
·
На відміну від православних католики
визнають верховенство Папи і мають догмат про непогрішність Папи (1870 р.).
·
·Канонічні відмінності
· У
католиків, окрім трьох історично усталених ступенів священства – диякони,
пресвітери (ієреї) та єпископи. Кардинали – помічники Папи, Голови єпископський
конференцій країн, «Титул»
· У
православних целібат встановлений лише для монахів, у католиків – для усіх священників
(ХІІІ ст. затвердився).
· Православні
визнають лише перші сім Вселенських соборів. То в католиків їх уже понад
двадцять.
· Католики,
до того ж, визнають латинську мову як канонічну.
· У
католицькому костелі немає іконостасу, який відокремлює вівтар від тієї частини
храму, де знаходяться віруючі, зате, як правило, безліч скульптур, картин і
вітражів.
·
Обрядові відмінності
· В
Православ’ї Хрещення має відбуватися через занурення у воду, то в Католицизмі –
через обливання.
· Таїнство
Миропомазання православний священик здійснює під час Хрещення, а Католицький (і
то лише єпископ) – під час обряду конфірмації (миропомазання в католиків).
Конфірмація проводиться у віці 7-8 років, а не в дитинстві (при цьому підліток
отримує собі ще одне ім’я і образ святого, вчинків якого він має намір
слідувати).
· У
Православ’ї духовенство і миряни причащаються водночас Тілом і Кров’ю Ісуса
Христа, в Католицизмі миряни причащаються під час Таїнства Євхаристії лише Тілом
Спасителя, духовенство – тілом і кров’ю.
· На
Мессах (Свята Літургія) у католиків присутній музичний супровід, грає орган, а
в православному храмі звучить хор
· У
костелі сидять, а в православній церкві стоять під час богослужіння.
· Католики
мають як канонічний чотириконечний хрест, православні – шестиконечний.
· Православні
хрестяться трьома пальцями (на честь святої Трійці), католики – п’ятьма, що
символізують рани Христа під час його розп’яття.
Також рух руки зліва направо в католиків
означає перехід від гріха до спасіння, оскільки ліва сторона в християнстві
асоціюється з диявольською силою, а права – з божественною. А при хресному
знаменні справа наліво, як у
православних, переміщення руки трактується як перемога божественного над
диявольським. Католикам до 1570 року дозволялося хреститися як справа
наліво, так і зліва направо. Але потім папа Пій V наполіг на тому, щоб це
робити зліва направо і ніяк інакше.
· Якщо
католики абсолютизують в своїй обрядовій практиці страсті Ісуса Христа, то
православні возвеличують його воскресіння, а відтак поєднання землі з небом.
ВИСНОВОК
по 3-му питанню.
1. Основу православного
віровчення становить спільний для всього християнства Символ віри.
2. Обряди православної церкви ґрунтуються на семи таїнствах: хрещення, миропомазання,
сповідь, причастя, шлюб, священство, соборування.
3. Найголовніші з
православних свят — Пасха (Великдень), Різдво, Хрещення, Благовіщеня, Трійця,
Спас
ВИСНОВКИ:
1. Поява християнства
була логічно підготовлена соціально-економічними умовами та ідейними джерелами
Давнього світу.
2. Обидва напрями у
християнстві виникли з якісно відмінних умов функціонування церкви у Візантії й
Римі, на Сході й Заході. Православ'я та католицизм були покликані до життя всім
перебігом подій, своєрідністю історичної ситуації, яка й сформувала догматичні
й культові особливості, не тотожні, ідеологічні трактування.
Коментарі
Дописати коментар