Протестантизм і Православ`я (короткий опис)

 

 

Протестантизм

 

Протестантизм - один із напрямів у християнстві, що виник у періоди реформації (XVI-ХIХ століть). Віровчення протестантизму ґрунтується на двох основних положеннях: sola fide (<тiльки віра>> ) i sola scriptura («тільки Писання»). Спільноти протестантів національного чи локального характеру є в усьому світі, чисельність деяких сягає десятків мільйонів віруючих. Єдиного центру протестантизму не існує, протестантські помісні церкви об'єднані в регіональні організації, які своєю чергою формують всесвітні об'єднання церков.

 

Протестанти (баптисти, адвентисти, п'ятидесятники та iн.) вiд кидають Святі Таїнства, окрім Хрещення, а також Святу Літургію, Церковну традицію, пошанування Святих. Однак деякі релігійні течії, що вийшли з протестантизму ідентифікують себе як християнські (мормони, моністи, Свідки Єгови), проте не визнаються такими через розходження у розумінні основоположних християнських доктрин (Догмат про Пресвяту Трійцю)

 

Причини виникнення протестантизму:

·       Капіталістичні суспільні відносини

·       Нові продуктивні сили вступили у суперечність з феодальними суспільними відносинами

·       Первісне нагромадження капіталу

·

Протестантизм - це гілка католицької Церкви. Головним чином протестантизм поширений в країнах Західної і Північної Європи, Північної Америки.

Засновники:

Мартін Лютер

 (1483 - 1548 pp.)

Жан Кальвін

(1509 - 1564 pp.)

Ульріх Цвінглі

(1484 - 1531 pp.)

Основні ідеї:

·       Головне спасіння віруючого, а не соціальний порядок на землі.

·       Відмовитися від себе заради Бога.

·       Віра без діл — мертва.

·       Духовне відродження людини відбувається через покаяння і страждання

·

ХАРАКТЕРНІ РИСИ ПРОТЕСТАНТИЗМУ

·       Cтворення національної, простої та дешевої церкви

·       Заперечується віра в догмат про чистилище, відкидається культ ангелів, святих, поклоніння мощам, іконам

·       Число таїнств скорочено до двох — хрещення і причастя

·       Богослужіння проводиться національною мовою

·       Основою віровчення є Біблія, особливо Новий Завіт.

·       Допускається довільне тлумачення віруючими Біблії. Наголос робиться на особистій глибокій вірі як засобу спасіння душі

·       Визнання зверхність державної влади

·

ПРОТЕСТАНТИЗМ - один із напрямів християнства, який базується на принципах оновлення релігійно – церковного життя

 

ЛЮТЕРАНСТВО

·       Право кожної хрещеної людини на проповідь

·       Заперечення особливого статусу духівництва у житті віруючих

·       Абсолютний авторитет Біблії –Новий Заповіт: Євангеліє від Івана, послання Павла

·       Заперечення верховенства Папи, культу святих і Богоматері, відмова від пишних богослужінь, поклоніння іконам, мощам

·       Із 7-ми таїнств визнається хрещення і причащання

·

КАЛЬВІНІЗМ

·       Основний принцип – фаталізм – доля людини у божественної волі

·       Відмова від вищих церковних органів

·       Абсолютний авторитет Біблії –Старий Заповіт. Заперечення Священного Переказу

·       Заохочення підприємницької діяльності, прагнення до покращення матеріального становища, успішної кар’єри, як ознаки обраності. Обрані приречені на успіх і порятунок, знедолені на вічні муки.

·       Влада повинна виконувати постанови церкви

 

АНГЛІКАНСЬКА ЦЕРКВА

·       Визнання рішень перших 7-ми Соборів

·       Суттєве піднесення особистої віри

·       39 статей ”Книги загальних молитв”

·       Державна церква в Великобританії

·       Збереження старої католицької меси

·       Голова церкви – англійський король. Примас – архієпископ Кентерберійський

·

До протестантських Церков відносяться: п’ятидесятники, євангелісти, конгрегаціоналісти, баптисти, анабаптисти, меноніти, пресвітеріани, квакери, адвентисти, ейкуменісти, Англіканська Церква, методисти, Армія спасіння, мормони, унітарії і т.д.

 

 

 

Православ`я

Православ'я - одне з основних напрямів християнства, історично сформувалось як його східна гілка.

 

·       Головним чином поширена в країнах Східної Європи, Близького Сходу, на Балканах.

·       Назва "православ'я" (від грецького слова "ортодоксія"), що дослівно означає правильно і незмінно славити Ісуса Христа, вперше зустрічається в християнських писаннях II ст. Богословські основи православ'я сформувались у Візантії у IV - XI ст.

·       Основою віровчення признані Святе Письмо (Біблія) та Священне Передання (рішення семи Вселенських соборів у IV -VIII ст., а також праці видатних церковних учитeлів, таких як Атанасій Олександрійський, Василій Великий, Григорій Богослов, Іван Золотоустий, Іван Дамаскин).

·       У Символі віри, прийнятому на  Нікейському та Константинопольському вселенських Соборах ці основні віровчення сформульовані в 12 частинах. Філософською основою православ’я є принцип теоцентризм - Бог у Пресвятій Трійці є центром усього.

·       Важливе місце в православ'ї займають - Таїнства, під час яких на віруючих, за вченням Церкви, сходить Божа благодать.

·       Церква признає сім Таїнств: Хрещення, Миропомазання, Покаяння, Євхаристія(Святе Причастя), таїнство Священства, Подружжя, Єлеопомазання (соборування) або помазання хворого єлеєм, що зцілює від недуги.

·       Велике значення в православ'ї надається святам і постам.

·       Центр культу - храм.

·

Три ступені священства

·       диякон

·       священик (отець, протоієрей, благочинний)

·       єпископ (Архієпископ, Митрополит, Патріарх)

·

Теперішнім Главою всієї православної Церкви є Патріарх Варфоломій І,
270 наступник апостола Андрія.

Центром всієї православної Церкви є м. Cтамбул (Константинополь) з його невеличкою територією Фанара.  Має приблизно 250 млн. вірних

У процесі відокремлення патріархій і митрополій, утворення незалежних національних держав, прагнення православних громад до самоуправління, сформувалися такі самостійні Церкви: Константинопольська, Олександрійська, Єрусалимська, Антіохійська, Кіпрська, Грузинська, Албанська, Сербська, Елладська, Болгарська, Російська, Румунська.

 Автокефальні православні Церкви є також на території Чехії, Словакії, Польщі, США, Білорусії та Україні.

Догматичні відмінності

·       Розуміння сходження Духу Святого. Якщо православні твердять, що він сходить лише від Бога-Отця, то католики вважають, що він сходить також і від Бога-Сина.

·       Окрім раю і пекла у католиків є вчення про чистилище, куди душа попадає відразу після смерті людини.  У православних митарства (20 митарств Теодори)

·       За земні гріхи можна відкупитися, придбавши необхідну кількість індульгенцій. Такого у вченні православних немає.  (такого вже немає)

·       Особливе місце в католицизмі займає вшанування Богородиці. Окрім догмату про вільність від першородного гріха Діви Марії через Непорочне її Зачаття (1854 р.) важливим є прийнятий католиками догмат про тілесне Вознесіння Богородиці на небо (1950 р.). У зв’язку з цим у католицизмі сформувався спеціальний напрям теології – Маріологія.

·      На відміну від православних католики визнають верховенство Папи і мають догмат про непогрішність Папи (1870 р.).

·

·Канонічні відмінності

·       У католиків, окрім трьох історично усталених ступенів священства – диякони, пресвітери (ієреї) та єпископи. Кардинали – помічники Папи, Голови єпископський конференцій країн, «Титул»

·       У православних целібат встановлений лише для монахів, у католиків – для усіх священників (ХІІІ ст. затвердився).

·       Православні визнають лише перші сім Вселенських соборів. То в католиків їх уже понад двадцять.

·       Католики, до того ж, визнають латинську мову як канонічну.

·       У католицькому костелі немає іконостасу, який відокремлює вівтар від тієї частини храму, де знаходяться віруючі, зате, як правило, безліч скульптур, картин і вітражів.

·

Обрядові відмінності

·       В Православ’ї Хрещення має відбуватися через занурення у воду, то в Католицизмі – через обливання.

·       Таїнство Миропомазання православний священик здійснює під час Хрещення, а Католицький (і то лише єпископ) – під час обряду конфірмації (миропомазання в католиків). Конфірмація проводиться у віці 7-8 років, а не в дитинстві (при цьому підліток отримує собі ще одне ім’я і образ святого, вчинків якого він має намір слідувати).

·       У Православ’ї духовенство і миряни причащаються водночас Тілом і Кров’ю Ісуса Христа, в Католицизмі миряни причащаються під час Таїнства Євхаристії лише Тілом Спасителя, духовенство – тілом і кров’ю.

·       На Мессах (Свята Літургія) у католиків присутній музичний супровід, грає орган, а в православному храмі звучить хор

·       У костелі сидять, а в православній церкві стоять під час богослужіння.

·       Католики мають як канонічний чотириконечний хрест, православні – шестиконечний.

·       Православні хрестяться трьома пальцями (на честь святої Трійці), католики – п’ятьма, що символізують рани Христа під час його розп’яття. Також рух руки зліва направо в католиків означає перехід від гріха до спасіння, оскільки ліва сторона в християнстві асоціюється з диявольською силою, а права – з божественною. А при хресному знаменні справа наліво, як у православних, переміщення руки трактується як перемога божественного над диявольським. Католикам до 1570 року дозволялося хреститися як справа наліво, так і зліва направо. Але потім папа Пій V наполіг на тому, щоб це робити зліва направо і ніяк інакше.

·       Якщо католики абсолютизують в своїй обрядовій практиці страсті Ісуса Христа, то православні возвеличують його воскресіння, а відтак поєднання землі з небом.

ВИСНОВОК по 3-му питанню.

1. Основу православного віровчення становить спільний для всього християнства Символ віри.
2. Обряди православної церкви ґрунтуються на семи таїнствах: хрещення, миропомазання, сповідь, причастя, шлюб, священство, соборування.

3. Найголовніші з православних свят — Пасха (Великдень), Різдво, Хрещення, Благовіщеня, Трійця, Спас

ВИСНОВКИ:

1. Поява християнства була логічно підготовлена соціально-економічними умовами та ідейними джерелами Давнього світу.

2. Обидва напрями у християнстві виникли з якісно відмінних умов функціонування церкви у Візантії й Римі, на Сході й Заході. Православ'я та католицизм були покликані до життя всім перебігом подій, своєрідністю історичної ситуації, яка й сформувала догматичні й культові особливості, не тотожні, ідеологічні трактування.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як не падати у відчай. На основі розповіді про вдову з Наїну

Історія християнства (короткий опис)